Pressmeddelande -
Sverigepremiär i Lund på Oskuld
Sverigepremiär för Dea Lohers Oskuld i regi av Melanie Mederlind
När Melanie Mederlind regisserar den framstående tyska dramatikern Dea Lohers Oskuld blir det en såväl drastisk som humoristisk föreställning om vår tids Europa. Kan man välja sitt öde – eller väljer någon åt oss? Sverigepremiär i Lund den 28 januari på Lunds Stadsteater.
De två illegala invandrarna Elisio och Fadoul ser en kvinna drunkna, men låter bli att hjälpa henne av rädsla för att bli utvisade. Franz trivs så bra som begravningsentreprenör att han börjat ta jobbet med sig hem. Hans fru Rosa vill ha barn, men får i stället plötsligt och ofrivilligt sin mamma som inneboende. Deras öden möter andras i en berättelse om verkligheten, i Europa i dag, i en stad som drabbats av en oförklarlig självmordsvåg.
I Dea Lohers Oskuld, som nu för första gången sätts upp i Sverige, möter stora existentiella frågor små vardagliga händelser. Skuld och botgöring är centrala teman.
- Dea Loher förenar intelligens och patos. Hon skriver politisk teater med en språklig skönhet, grymhet och humor, som kompromisslöst söker sanningen i tillvaron och berättar om människans vilja till överlevnad, säger Melanie Mederlind om Loher.
Dea Loher är internationellt erkänd som en av Tysklands främsta dramatiker och hennes pjäser har fått fin kritik både inom och utanför Europa.
Melanie Mederlind blev tipsad om Lohers Oskuld och läste den, men tyckte först inte alls om pjäsen. Den var för politiskt korrekt, tyckte hon. Men så gav hon Oskuld en chans till och ändrade sig. Vid andra läsningen uppskattade hon berättelsen om människorna i samhällets bottenskikt, som kämpar i underläge men ändå lyckas finna ljuset i tillvaron.
Mederlinds uppsättning ackompanjeras av popgruppen Airs musik. En filmduk med videoprojektioner tar publiken med till rum utanför det vackra och mäktiga kyrkorummet som utgör scenografin. Rummet ger ett slags heligt skydd, där de sex skådespelarna Hampus Björck, Tobias Aspelin, Isak Hjelmskog, Marika Lagercrantz, Marie Robertson och Monica Stenbeck, som tillsammans gör 26 roller, hela tiden är synliga för publiken. En minst sagt passande omgivning för den i pjäsen ständigt närvarande frågan:
Väljer man sitt öde – eller väljer någon annan åt en?
Melanie Mederlind tog sin examen vid Dramatiska Institutets regiutbildning regiutbildning 2004. Hon har, bland annat, regisserat Elfride Jelineks Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret i Oslo och har av samma författare även satt upp Avskedet och I Alperna. Den sistnämnda är en av fyra produktioner som Mederlind tidigare gjort för Riksteatern. De övriga tre är Psykos 4:8, av Sarah Kane, Våra föräldrars sexuella neuroser av Lukas Bärfuss, och 24 timmar Berlin, av Roland Schimmelpfennig. Hösten 2009 regisserade Melanie Sverigepremiären av Kvinnan från förr av Roland Schimmelpfennig på Helsingborgs stadsteater. Melanie Mederlind tilldelades Konstnärsnämndens arbetsstipendium 2008, Riksteaterns stipendium 2005 och Region Skånes kulturstipendium 2004. Under den senare delen av våren 2010 regisserar hon Sverigepremiären av Sinne, av den tyska dramatikern Anja Hilling, på Folkteatern i Göteborg.
OSKULD av Dea Loher
Översättning: Maria Tellander
Regi: Melanie Mederlind
Dramaturg: Anna Kölén
Scenografi: Anne Ehrlich
Kostym: Ulrika van Gelder
Mask: Anna Olofson
Ljusdesign: Tobias Ståhl
Video: Melanie Mederlind
Medverkande: Hampus Björck, Tobias Aspelin, Isak Hjelmskog, Marika Lagercrantz, Marie Robertson och Monica Stenbeck
Turnéplan i Skåne: Lund (28/1) Malmö (30/1) Osby (2/2) Simrishamn (5/2) Helsingborg (8/4)
Kontaktperson: Eva Omagbemi 046-355339