Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Ny utställning på Lunds konsthall ger olika perspektiv på textilindustrins historia

Lunds konsthall har glädjen att presentera Social Fabric, en utställning producerad av Iniva (Institute of International Visual Art) i London som handlar om kolonialism, världshandel, facklig och politisk aktivism Utställningen kopplar samman olika perspektiv på textilindustrins historia, med fokus på verk av två samtida konstnärer, Alice Creischer och Sudhir Patwardhan, som visas tillsammans med ett brett urval ur historiska och mer samtida arkiv.

Utställningen pågår 6 april – 27 maj 2012
Pressvisning: skärtorsdagen den 5 april kl 12
Vernissage: skärtorsdagen den 5 april kl 18–20

På 1800-talet beskrev Karl Marx bomullshandeln. Han kartlade femtio år av ekonomiska upp-och nedgångar och de följder detta fick för arbetarna i Storbritannien och dess kolonier. Utställningen kopplar samman olika perspektiv på textilindustrins historia, med fokus på verk av två samtida konstnärer, Alice Creischer och Sudhir Patwardhan, som visas tillsammans med ett brett urval ur historiska och mer samtida arkiv.

Alice Creischers omfattande installation Apparatus for the Osmotic Compensation of the Pressure of Wealth during the Contemplation of Poverty (Apparat för att motverka trycket från rikedomen genom osmos under betraktande av fattigdomen, 2005) följer sambanden mellan cykliska investeringar, tillbakadragandet av investeringar och ekonomisk nedgång. Inspirerat av en resa till Indien undersöker verket vilken ekonomisk och social inverkan den europeiska kolonialiseringen, och därefter globaliseringen, har haft. Rusningen efter indiska chintztyger orsakade protester bland vävarna i Spitalfields i London 1719, men hundra år senare hade brittiska importrestriktioner och varudumpningar förvandlat Indien från exportland till importland och ödelagt stora delar av dess textilindustri. Detta fick Gandhi att välja spinnrockshjulet som symbol för avkolonisering, och ligger bakom Nehrus uttalande att ”bomullens och textilindustrins historia handlar inte bara om den moderna industrins framväxt i Indien, utan kan på sätt och vis betraktas som hela Indiens historia.”

Sedan mitten av sjuttiotalet har Sudhir Patwardhan avbildat Mumbai och dess proletariat. Hans målning Lower Parel (2001) visar den s.k. ”Girangaon” (Fabriksbyn) där de bomullsfabriker som omvandlade stadens ekonomi och visade vägen för den industriella revolutionen i Indien var belägna. På sjuttiotalet var en tredjedel av alla arbetare i Mumbai anställda i textilindustrin, som också drog till sig inflyttande från omkringliggande regioner. Nya sociala institutioner utvecklades, och med dem kulturyttringar som gatuteater, lyrik och musik. Stadsdelen var centrum för fackföreningsrörelsen och politiska vänsterkrafter. Lower Parel skildrar den efter att fabrikerna stängt som följd av textilarbetarstrejken 1982–1983, den största och mest långvariga någonsin. I målningen ser vi olika skikt i staden: nedlagda fabriker, nya småföretag och höghus med dyra lägenheter. Vi får en aning om arbetarnas kamp för att bibehålla fabrikerna och motverka lyxsaneringarna.

Referenser i dessa verk utvecklas i ett omfattande urval av inlånat arkivmaterial och verk av andra konstnärer, däribland s.k. Company Paintings (indiska målningar gjorda för brittiska beställare under 1700- och 1800-talen), indiska chintztyger, Karl Marx’ dagböcker, filmer, fotografier, tidningsartiklar och inspelade vittnesmål från textilarbetare. En ridå och två hjälpkonstruktioner, ett bord och ett hyllsystem har formgivits av konstnären Céline Condorelli för att visa arkivmaterialet.

Konstnärer i utställningen: Alice Creischer, Céline Condorelli, Archana Hande, Sudhir Patwardhan, Raqs Media Collective, Andreas Siekmann.

Konstnärer i filmprogrammet: Ashim Ahluwalia, Madhusree Dutta, K P Jayasankar, Tushar Joag, Otholit Group, Anand Patwardhan.

Research: Rupali Gupte, Jyotindra Jain, Meena Menon, Prasad Shetty.

Social Fabric har organiserats av Grant Watson i samarbete med Christine Checinska, Nida Ghouse, Shanay Jhaveri, Nada Raza och Karen Roswell.

Lunds konsthall, Mårtenstorget 3, 223 51 Lund, tel. 046-35 52 95, lundskonsthall@lund.se

 

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner

Kontakter

Annika Henning

Annika Henning

Presskontakt Pressansvarig 046-359 49 00
Kalle Jönsson

Kalle Jönsson

Presskontakt Pressansvarig 046-359 49 00

Relaterat innehåll

Ny utställning på Lunds konsthall: Möte med Hill.

Ny utställning på Lunds konsthall: Möte med Hill.

Lunds konsthalls nya utställning Möte med Hill. Malmö Konstmuseum i urval tar utgångspunkt i Carl Fredrik Hill, en Lundakonstnär som gick bort 1911. I utställningen möter 50 av Hills teckningar, inlånade från Malmö Konstmuseum, verk av 25 andra konstnärer som alla kan sägas ha inspirerats av Hill. Pressvisning 11/11 kl. 12 Vernissage 11/11 kl. 18-20 Utställningen pågår t o m den 22/1 2012

Performance och dans i ny utställning på Lunds konsthall

Performance och dans i ny utställning på Lunds konsthall

Dance is Present – Dansen är närvarande är resultatet av ett nytt samarbete mellan Lunds konsthall, Dansstationen, Skånes Dansteater och Kulturskolan Lund.Här blandas filmade performanceverk från sextio- och sjuttiotalet med dansföreställningar, öppna repetitioner, en interaktiv danskaraokeinstallation och lite till. Allt på Lunds konsthall den 1 december 2012 – 10 februari 2013.

Hilma af Klint utgångpunkt för ny samlingsutställning på Lunds konsthall

Lunds konsthall har glädjen att visa I strömmen, en visuellt rik och tankeväckande samlingsutställning som tar sin utgångspunkt i den visionära konstnären Hilma af Klint (1862–1944). Utställningsperiod: 23 februari – 2 juni 2013 Pressvisning: fredagen den 22 februari kl 12 Vernissage: fredagen den 22 februari kl 18–20